Странице

Patina

Patina, je sloj oksida ili karbonata koji se taloži ili stvara na površini metala zbog uticaja vazduha i vlage. Može biti i namerno nanešena jednim od hemijskih postupaka patiniranja metala. 
Ja koristim crnu patinu koja je namenjena za bakar i srebro. Sa njom postižem jači kontrast i nakit je nalik na antički nakit. Zato je ja zovem antička patina. Evo i primera. Patine mogu biti i smedje, narandžaste, ljubičaste, srebrne, zelene i plave. Svaka od ovih patina dobija se na drugačiji način. Trenutno ispitujem plavu patinu na bakru. Taj efekat je fenomenalan i daje neverovatne rezultate.

Antička patina.

Nakit kroz istoriju

Čovek je počeo sa ukrašavanje tela još u praistoriji, u početku su to bili oblikovani predmeti od kostiju, kamena ili školjki a kasnije se koristio metal i staklo.
nPosebnu važnost imao je nakit: kod starih Egipćana, starih Rimljana, starih Grka i Vizantiji a neki od tih predmeta su i do danas sačuvani.
nU romantizmu, renesansi i baroku za nakit je više korišćeno drago kamenje i plemeniti metali.
nNakit je često bio i nacionalno obeležje, deo folklora i tradicije pa je to i danas ostao. U 20. veku je razvoj nauke i tehnologije doveo do stvaranja novih oblika i nove vrste nakita uz zadržavanje starih formi.
NAKIT KOD SRBA
nU moravskoj, kao i u dinarskoj i jadranskoj zoni, bilo je dosta metalnog nakita izrađenog u tehnikama livenja, presovanja, iskucavanja i filigrana. U tehnici su sačuvani arhaični postupci a u oblicima folklorizovane forme nakita viših feudalnih slojeva, sa dosta orijentalno-mediteranskih oblika. U nekoliko kosovskih i metohijskih zanatskih centara sve do najnovijeg vremena očuvala se proizvodnja nakita, naročito filigranskog.
nDo početka XX veka bile su poznate radionice "zlatara" u kojima se proizvodio nakit za seosku populaciju, u više mesta Srbije (npr. Pirot, Leskovac, Užice) i Crnoj Gori (najpoznatiji je bio Kotor). Majstori i trgovci raznosili su robu u raznim pravcima i daleko od mesta proizvodnje. Iz tih razloga i usled opštih kulturnih prilika na širokom prostoru Balkanskog poluostrva, srodnog nasleđa i izvora uticaja, isti ili slični proizvodi nalaze se u raznim i međusobno udaljenim mestima. Postoje, međutim, i značajne regionalne razlike uslovljene poreklom i sastavom stanovništva, religijom i običajima, kulturnim uticajima i drugim činiocima. 
Narodni muzej u Beogradu
 -  Minđuše, prva polovina XIV veka, 7 x 7 cm

Slovenski nakit

Nakit za glavu XIX veka. Srbija
  (Srebro, staklo, pozlata, presovanje)
 
 

Metali koji se koriste za izradu nakita

SREBRO
Hemijski simbol  Ag (lat. Argentum)
nAtomski broj 47
nAtomska težina 107,870
nRelativna gustoća 10,5 g/ cm3   
Temperatura topljenja 960,5°C
 











n 
Srebro je pronađeno oko 2 500. god. pr. Hr. u Maloj Aziji i na Bliskom istoku, gdje se počelo vaditi i prerađivati u ukrasne i upotrebne predmete. Stare civilizacije su ga upotrebljavale legirane sa zlatom, pod nazivom elektrum. Elementarno srebro vrlo rastezljiv plemeniti metal.
n
nNajbolji je je od svih metala; ispoliran daje visokosjajnu površinu, vrlo je mekan, izvrsno se kuje, izvlači i lije, najbolji je vodič topline i elektriciteta. Srebro ne može oksidirati na vazduhu u ni na kakvoj temperaturi, ali lagano gubi sjaj i prevlači se finom patinom pod uticajem vodonikovih sulfida. Nitratna kiselina ga otapa na hladnoći, a sumporna kiselina samo visoke koncentracije na toploti.

ZLATO
nHemijski simbol  Au (lat. Aurum)
nAtomski broj 79
nAtomska težina 19,25
nTemperatura topljenja 1063°C
n 











Zlato se kao metal spominje i Starom Zavetu i u dokumentima antičke civilizacije prije 5000 godina, a i pre  na Dalekom Istoku, Kini i Japanu. Zbog lakoće njegovog nalaženja (elementarnog), a i retkosti nalaženja ovaj metal je činilo dragocenim, što je ostala do danas.
nNalazi se u obliku malih ljuskica ili zrnja u aluvijalnom pesku, u kvarcnim žicama ili glinastim škriljcima. Zlato je lepe žute boje, zbog svoje mekoće izvrsno se kuje, lije i izvlači.  Od zlata se mogu iskovati listići do 0,1 mikron debljine, te je jedini metal koji propušta zeleno svetlo.
nNe oksidira na vazduhu ni na kakvoj temperaturi. Otapa se u živi. Ni jedna sama kiselina ga ne otapa, jedino ga otapa spoj hlorovodične i nitratne kiseline –carska vodica. 

BAKAR
nHemijski simbol  Cu (lat. Cuprum)
nAtomski broj 27
nAtomska težina 8,83
nTemperatura topljenja 1490°C
n 














To je metal kao i zlato poznat iz najstarijih razdoblja. Bakar se retko u prirodi nalazi kao elementarni metal. Najrasprostranjeniji su minerali, bakarni sulfid, halkozin, halokuprit, te oksidne rude ili baznokarbonatne. To je metal karakteristične crvene boje,  srednje je tvrdoče i izvrsno se kuje i izvlači.
nKorozija bakra na vazduhu je površinska, prevlači se zaštitnim slojem patine – baznog karbonata. Lako oksidira u dodiru sa kiselinama , nitratna kiselina ga otapa i u malim koncentracijama. Bakar je temeljna metal za legiranje bronze.
 

Moja inspiracija


Naravno kao i svi umetnici ja inspiraciju nalazim u svakodnevnom životu i u ljudima koji me okružuju. Naravno moram napomenuti jednu umetnicu iz Amerike koja je u mnogome uticala na moj dizajn nakita i inspiraciju u radu. Videvši neke njene radove, zaslepljeno sam krenula u nov dizajn. Evo nekih njenih komada nakita
...


Pored ove divne umetnice, postoji još jedna muzičarka koja svojom pojavom i glasom očarava i inspiriše me u mom radu. Za nju kažu da je sa druge planete i iz drugog vremena. Loreena Mckennitt, kanadska muzičarka i kompozitor, harfista, pijanista, pisac i još svašta nešto. Njena muzika je inspiracija Kelta i Bliskog istoka. Upravo tako ja i doživljavam svoj nakit. A mala pošalica koja je meni bila najdraža je, da je na jednoj izložbi muž zabranio svojoj dragoj da kupi moju narukvicu zato što ga podseća na egipćane, kaže "Pa ova narukvica kao da je juče iskopana". Samo sam se nasmejala, i naravno gospoća je ubedila supruga da to baš ono što ona želi.
A evo te moje inspiracije,...

RADIONICA NAKITA Umetničke škole

Održan je i treći čas radionice nakita Umetničke škole. Grupe su podeljene u dve i veoma se dobro snalaze. Izradili su prve komade nakita prema svojim skicama i kolega Boban Ristić i ja smo veoma zadovoljni. Čeka nas još napornog rada do samog završetka radionice ali biće nam zadovoljstvo da radimo sa njima. Danas je atmosfera bila veoma radna i kreativna. Evo nekih fotografija od danas...na fotografijama su obe grupe. Pogledajte samo ta zadovoljna lica :)

RADIONICA NAKITA Umetničke škole

Pocela prva radionica nakita Umetnicke skole! Prvi cas je protekao super. Bilo je veoma zanimljivo predavanje o istoriji nakita, tehnikama, alatima, materijalima i poludragom kamenju. U petak 4.02. i subotu 05.02. krecemo sa radom....Naostrite olovke :)